نسخه فارسی النسخة العربية Türkçe Versiyonu English Version
دسته بندی پخش موسیقی

برندهای خودرو برندهای ساعت برندهای طلا و جواهر برندهای پوشاک برندهای مبلمان برندهای دکوراسیون برندهای ساختمانی برندهای ورزشی

برندهای ساختمانی

0

زاها حدید نابغه معماری ملکه منحنی ها

زاها حدید

مقاله زاها حدید نابغه معماری ملکه منحنی ها با تصاویر با کیفیت


زاها حدید (عربی: زَها حدید) معمار برجسته عراقی - بریتانیایی بود که در بغداد به دنیا آمد. پدرش محمد حدید از بنیانگذاران حزب دمکراتیک ترقی‌خواه عراق بود .در دنیای شرق به خصوص خاورمیانه که در زمینه معماری نوین، فاصله هایی با معماری پست مدرن غرب دارد، پدیده ای به نام زاها حدید ظهور کرد که دنیای معماری را با طرح های افسانه ای خود مسحور ساخت. آن چه در این مقاله خواهید خواند و دید، جشنواره ای مصور و تیزری از طرح های خلاقانه بانوی معماری است که به ملکه منحنی ها (Queen of Curves) شهرت داشت و طرح های جذاب و جسورانه اش، انسان را به دهه ها جلو تر از نسل کنونی منتقل می کرد.  حدید در سال ۲۰۰۴ نخستین زنی بود که به دریافت جایزه معماری پریتزکِر نائل آمد. او در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خویش حدود ۹۵۰ پروژه را در ۴۴ کشور به اجرا درآورد. مجله فوربز در سال ۲۰۰۸ او را به عنوان شصت و نهمین زن قدرتمند جهان لقب داد. کم تر کسی فکر می کرد که از خاورمیانه، معماری ظهور کند که دنیای معماری نوین و لوکس را تحت تاثیر اندیشه های خلاق و ذهن ماورایی خود کرده و طرح هایی را در عرصه معماری اتود بزند که دنیای هنر و معماری را شیفته و محسور کند.

زاها حَدید
طرح های حدید بین سال های ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ در اوج خود بود، و طرح های او در بین معماران و طرفداران او زبان زد عموم شد. تا جایی که بعد از شهرت حدید، وب سایت زاها حدید جوایز این معمار خانم را به ترتیب در یک لیست جمع آوری کردند و در اختیار کاربران قرار دادند. معمای زاها حدید از طریق تاخوردن و خزیدن لایه‌ها بر روی هم فرم‌ می‌گیرد که گاهی بی‌پروا و آزاد برمی‌خیزد و نرم و سیال فرومی‌نشیند. این لایه‌ها به معماری فولدینگ (folding) مشهور است که به خاستگاه فلسفی خود ارجاع دارد.

فولدينگ که حاصل ذهنيات ژيل دلوز، فيلسوف پست مدرن فرانسوي است، ابهام انگيزي، عدم وجود ارجحيت در هيچ چيز، نفي سلسله مراتب عمودي و تاکيد بر حرکت افقي را به دوش مي کشد و همه اینها مبنایی برای ریزوم‌وارگی در فرم شد. مولفه‌هایی که به وضوح ویژگی‌های معماری زاها حدید را شکل می‌دهند. معماری زاها حدید در درجه نخست، شالوده‌شکن و ساختارزداست، چرا که به فلسفه دیکانستراکشن (ساختارزدایی) ارجاع دارد. او برآمده از دوران گذار از مدرنیسم به وضعیت پست مدرن است و لذا در معماری خود، رویکردی آوانگارد دارد که با نفی فراروایت‌های معماری گفتمان جدیدی را در معماری رقم زد.زاها حدید معمار مطرح عراقی الاصل روز پنجشنبه ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ و بر اثر حمله قلبی در بیمارستانی در میامی فلوریدا که در آن تحت درمان بیماری برونشیت بود در سن ۶۵ سالگی (۱۹۵۰ – ۲۰۱۶) درگذشت.

تصاویری از این معمار نابغه در کنار آثار بی نظیرش را می توانید در پایین ببینید:

زاها حَدید

زاها حَدید

زاها حَدید

زاها حَدید
معماری ساختمان اداری دومینیون مسکو، زاها حدید
این طرح همچون مجموعه ای از صفحات عمودی است. این ساختمان از میان کلیه طبقات می گذرد و نور طبیعی را به داخل ساختمان هدایت می نماید. رستوران طبقه ی همکف، آتریوم را به تراس فضای بیرونی رو به خیابان اصلی، کافه و بخش استراحت واقع بر روی تراس ها متصل می کند و آتریوم را به یک فضای تقسیم اصلی برای ساختمان بدل می نماید، فضایی که تعاملات میان کارکنان شرکت های مختلف را در ساختمان بیشتر می کند. طراحی ساختمان اداری دومینیون از معماران زاها حدید، این کانسپت را به صورت اتصال باز در سراسر ساختمان تقویت نموده است.

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید
مجتمع وانگ جینگ سوهو در پکن
پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید
معماری مرکز فرهنگی حیدر علی اف، زاها حدید
معماری مرکز علی اف توسط زاها حدید انجام شده است. این بنا در باکو پایتخت آذربایجان قرار گرفته و مرکز فعالیتهای متنوع فرهنگی و هنری در این منطقه می باشد. این فضا با استفاده از طراحی خاص زاها حدید سعی در فرار از معماری خشک و سخت شوروی سابق دارد که در این منطقه فراگیری خاصی پیدا کرده است. این طراحی اشتیاق خاصی به بیان احساسات و تنوع فرهنگی آذری دارد.

ارتباط مستمر و سیال میان محیط اطراف و فضای داخلی این بنا کاملا مشهود است. صرف نظر از تعارف پیوسته ی زاها حدید از طراحی خود، تلاشی مضاعف برای ایجاد پیوستگی میان معماری سنتی، معماری و هنر اسلامی (که در این منطقه شناخته شده است) و معماری امروزی، انجام گرفته است. ایجاد حس استقبال و دعوت بازدیدکنندگان به داخل فضا و از بین بردن تمایز میان فضای داخل و خارج ساختمان و پایبندی به هنرهای سنتی و اسلامی منطقه (که از هنرهای خوشنویسی و قالیبافی و طرح های پیوسته ی آن و نفوذ آن به سقف ها، گنبدها سرچشمه گرفته است) از اهداف این طرح بوده است. موقعیت در: آذربایجان – باکو

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید
معماری مرکز تحقیقات و مطالعات نفت ملک عبدالله، زاها حدید
این پروژه دانشگاهی را می توان یکی از پروژه های شاخص کشور عربستان و همینطور زاها حدید دانست که پس از مرگ وی، ساخته شد. شاخص از این منظر که، دانشگاه نفت ریاض، نماد معماری پارامتریک است و المان ها و فاکتورهای این سبک از معماری، در این پروژه به وفور طراحی شده و به اجرا درآمده است.

معماری : گروه معماری زاها حدید- موقعیت: عربستان صعودی، ریاض- طراحی معماری: زاها حدید، پاتریک شوماخر- متراژ: ۷۰۰۰ مترمربع - سال ساخت: ۲۰۱۷- طراحی داخلی: Woods Bagot

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید
نمایشگاه آثار زاها حدید، بینال ونیز 2016
دوسالانه ی ونیز 2016 که با عنوان بینال معماری ونیز نیز (Venice Architecture Biennale 2016) شناخته می شود، هر دو سال در شهر ونیز کشور ایتالیا، میزبان برترین آثار طراحی و معماری و همینطور بزرگترین طراحان و معماران از سراسر دنیا است. این بینال در روزها گذشته با معرفی آثار برتر به کار خود پایان داد. در حاشیه ی دوسالانه ی ونیز 2016، به احترام معمار و طراح بزرگ زن، زاها حدید، نمایشگاه آثار طراحی ، معماری ، نقاشی و … این معمار به نمایش درآمد.

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید
آخرین مجموعه مبلمان طراحی شده توسط زاها حدید
زاها حدید، معمار سرشناس فقید عراقی – بریتانیایی، (در گذشته در ماه مارس سال 2016 در سن 65 سالگی)، آخرین مجموعه ی مبلمان خود را برای گالری انگلیسی David Gill طراحی نمود که این مجموعه ی خاص، توسط استدیو معماری زاها حدید در نهایت ساخته و تحویل کارفرما شد. این مجموعه ی مبلمان که عنوان آخرین طراحی زاها حدید را یدک می کشد، از طراحی خاصی که مختص کارهای زاها حدید است بهره می برد. این صندلی و میزها با متریال های چوب گردو و چرم ساخته شده اند.

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید
معماری ورزشگاه بازی های آبی ۲۰۱۲ لندن، زاها حدید
ساخت مرکز بازی های آبی المپیک ۲۰۱۲ لندن توسط زاها حدید انجام شده است. شش تخته غواصی ساخته شده از منحنی های بتنی مانند زبانه هایی، سراسر یک استخر در آخر سالن اصلی در زیر یک سقف مواج جلو آمده اند. استخر مسابقات نیز در این سالن قرار گرفته که دارای ۱۷۵۰۰ صندلی برای تماشاگران در طول بازی هاست . دهانه هایی به شکل گلبرگ به نور اجازه ورود به سقف بتنی سالن دوم را می دهد که در آن یک استخر تمرین قرار گرفته. دیوارهای شیشه ای گسترده ، دیدهایی از استخرها در هر دو سالن از راهروهای پیوسته فراهم می کند .

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید
برج Leeza Soho در چین، شرکت معماری زاها حدید
گروه معماری زاها حدید پروژه های بسیاری را در سال 2019 به اتمام خواهد رساند که شامل هتل های شگفت انگیزی نیز خواهد شد. اما یکی از هیجان انگیزترین های آنها این آسمانخراش 207 متری است که مرتفع ترین آتریوم دنیا را شامل خواهد شد. این آتریوم در حین بالا آمدن 45 درجه چرخش می کند تا راستای طبقات فوقانی در جهت محور شرقی غربی خیابان Lize، یکی از اصلی ترین خیابان های پکن، قرار گیرد.

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید
موزه حمل و نقل گلاسکو ریورساید (Glasgow Riverside)
ساختمان از یک طرح عالی و چشمگیر با تمایل در جهت تقویت دسترسی و گنجایش بالا ترکیب می شود و به خوبی یک فضای انعطاف پذیر برای نشان دادن و در معرض دید قرار دادن محوطه های بیشتر را فراهم می کند. در مرکز موزه که فضایی وسیع است، فضای باز توسط سازه با ستون های آزاد در دیوار و سقف ترکیب شده پوشانده می شود. بخشهای بیرونی در طرف دیگر فضای مرکزی که شکل پیله دار ساختمان را می سازد، شامل فضاهایی همانند جعبه سیاه قرار داده شده جهت ایجاد تعادل میان جریان باز، با یک حس بقا و استمرار می باشد.

روشنایی های سقف، راه حلی مناسب برای تأمین نور می باشد و با ارائه روشنایی، پروژکتورهای نصب شده روی دیوار از اثر بخشی و کارایی بالایی برخوردار می شود. هر دو ارتفاع جلو و عقب ساختمان، جهت برخورداری از یک نمای واضح قابل انبساط با یک پیشامدگی بزرگ برای کم کردن تابش خورشیدی به داخل ساختمان، طراحی شده است.

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید
خانه لوکس زاها حدید در جنگل های روسیه
زاها حدید پُر بود از ایده های ناب طراحی که بیشترشان یا در حد ایده مانده، یا با سرعتی آرام در حال تبدیل شدن به پروژه های معماری می باشند. پروژه "تنها خانه او" از آن طرح های استثنایی است که پیش از مرگش آن را ارائه کرد و پس از مرگش توسط پیروانش به اجرا رسید. خانه ای که با همکاری یکی از معماران روسی به اجرا رسید و تعریف تازه ای از سازه با کنسولی پیچیده را به نمایش گذاشت.

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید
مدرسه ابتدایی در مناطق روستایی چین توسط گروه معماری زاها
طراحی مدرسه ابتدایی لوشان توسط گروه معماری زاها حدید با ظرفیت 120 دانش آموز در یکی از مناطق روستایی در چین به اتمام رسید.  طراحی سهمی وار طاق های بتنی این مجموعه ونحوه قرارگیری ان در سایت، شرایط بهینه نورگیری وچشم انداز را برای این مجموعه فراهم کرده است. برای ایجاد یک مصالحه فیزیکی هارمونیک بین مدرسه، خوابگاه و ساختمان خدمات طول هر طاق با اقتباس از برنامه مدرسه سازگار است. در مرکز بزرگترین دسته طاق ها، یک حیاط، فضای گردش و فضای بازی طراحی  شده است. به منظور ایجاد فضای آموزشی در هوای آزاد و محافظت فضای داخلی از نور مستقیم خورشید انتهای هر طاق ماورای مرز اصلی فضای داخلی مجموعه بصورت سایبان گسترش می یابد.

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید
ایستگاه قطار پر سرعت لاتزیو آفراگولا (Napoli-Afragola High Speed Train Station)
شاهکار معماری معمار زن پرآوازه جهان «زاها حدید»، بنایی همچون مجسمه را در قالب ایستگاه قطار سریع السیر به وجود آورده است. در انتهای تونل طولانی این ایستگاه در نهایت نور روشنایی دیده می شود. زمانی که مراحل ساخت آن تکمیل شود، برای نخستین بار دو شهر ناپل و رم را از طریق راه آهن به هم متصل می کند. این مکان با این تصور ساخته شده که چیزی فرای یک ایستگا قطار باشد. همچنین با ساختار و معماری باشکوه خود، به زیبایی در قالب مکانی عمومی، تفرجگاهی با ساختارهای خاص در فضاهای داخلی و نورهای طبیعی طراحی شده.

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید

پروژه های زاها حَدید


برندهای ساختمانی مقالات ساختمانی این مقاله را پسندیدید؟
برای دوستانتان در پیام رسان های معروف به اشتراک بگذارید. ارسال شما به ما کمک می کند همواره بهترین مطالب جهان را با بالاترین کیفیت ارائه کنیم.
 ← Share on Telegram  Share on Whatsapp Share on Whatsapp
× حذف تبلیغات
[ارائه دهنده راه حل های خانه هوشمند و BMS]
لوگوی شرکت صنعت نوین امیرکبیر Boosted (0) شرکت صنعت نوین امیرکبیر
[تولید درب و پنجره فرفورژه آهنی و آلومینیومی]
لوگوی آیرن صنعت Boosted (0) آیرن صنعت
[تولید کننده پنجره ترمال بریک و نمای کرتین وال]
لوگوی پنجره و نمای پیشینه صنعت توس Boosted (0) پنجره و نمای پیشینه صنعت توس
[راه حل های هوشمند سازی ساختمان]
لوگوی مهندسین مشاور هوشمند سازی نویان Boosted (0) مهندسین مشاور هوشمند سازی نویان
[تولیدکننده نسل جدید کف شورهای خطی و نقطه ای]
لوگوی گالری آرپا Boosted (0) گالری آرپا

نظر شما در مورد زاها حدید نابغه معماری ملکه منحنی ها


ایمیل:    
نام و فامیل:  
تلفن همراه:  
نظر شما:  
صد ضربدر سه =     
   


مقالات و تیزرهای مرتبط با: ⇐ زاها حدید

خانه فرهنگ و هنر ملک عبدالله دوم

خانه فرهنگ و هنر ملک عبدالله دوم


زاها حدید، بانویی عراقی- بریتانیایی، ظرف دو دهه اخیر، با طرح های جالب و تحسین برانگیزش، سبک جدیدی را به معماری مدرن هزاره سوم تقدیم کرد. زاها حدید در سن شصت و پنج سالگی در میامی آمریکا درگذشت، اما طی دو...


مجتمع تجاری وانگ جینگ سوهو

مجتمع تجاری وانگ جینگ سوهو


زاها حدید معمار برجسته عراقی‌الاصل انگلیسی، طراح مجتمع تجاری – اداری در شهر پکن پایتخت چین است. معماری این مجتمع که «وانگ جینگ سوهو» نام دارد از سه ساختمان جداگانه به شکل سنگ ریزه تشکیل شده و در مجاورت جاده منتهی...


5 تا از بهترین پروژه های ساختمانی زاها حدید

5 تا از بهترین پروژه های ساختمانی زاها حدید


آثار زاها حدید الگوی بسیاری از معماران جهان است. او که به خاطر طرح های افراطی گرائی اش (دیکانس) شناخته شده است. در سال ۲۰۰۴  اولین زن برای جایزه معماری پریتزکر بود. نفوذ او هنوز هم در پروژه هایی که قبل...


زاها حدید و طراحی پروژه ساختمان دومینیون مسکو

زاها حدید و طراحی پروژه ساختمان دومینیون مسکو


زاها حدید یکی از مهمترین معماران دوران مدرن است که با طراحی و ساخت بناهای مطرح، تمامی چشم ها را به خود خیره کرده و هر بار که خبری از کارهای جدید او در رسانه ها منتشر می شود، همه علاقه...


مجتمع وانگ جینگ سوهو در پکن

مجتمع وانگ جینگ سوهو در پکن


زاها حدید معمار برجسته عراقی‌الاصل انگلیسی، طراح مجتمع تجاری – اداری در شهر پکن پایتخت چین است. معماری این مجتمع که «وانگ جینگ سوهو» نام دارد از سه ساختمان جداگانه به شکل سنگ ریزه تشکیل شده و در مجاورت جاده منتهی...


معماری خلاقانه هتل مورفئوس

معماری خلاقانه هتل مورفئوس


 ماکائو در سال ۲۰۱۷ پذیرای بیش از ۳۲ میلیون گردشگر بود و تعداد این بازدیدکنندگان هرساله افزایش میابد. City of Dreams شهر رویایی (هتل مورفئوس را لقب  شهر رویایی داده اند) یک شهرک متشکل از دو تئاتر، منطقه خرید، ۲۰ رستوران...


تایم لپس ساختمان اسکای سوهو زاها حدید

تایم لپس ساختمان اسکای سوهو زاها حدید


ساختمان عظیم اسکای سوهو (SKY SOHO) در شانگهای زیبایی خاصی دارد و شاید معماری به این سبک را تا به حال ندیده باشید. این ساختمان یک بنای اداری و تجاری است که در نزدیکی قطب حمل و نقل هانجیو و مرکز...


مجتمع وانگجینگ سوهو و گفتگو با ژانگ سین و زاها حدید

مجتمع وانگجینگ سوهو و گفتگو با ژانگ سین و زاها حدید


مجتمع وانگجینگ سوهو در چین، در تاریخ 20 سپتامبر 2014 با بیش از 20،000 بازدید کننده در پکن افتتاح شد. ژانگ شین، مدیر اجرایی مجتمع وانگجینگ سوهو، در مصاحبه زنده همراه با زاها حدید درباره معماری این ساختمان صحبت کردند. تیزری از...


سالن اپرای گوانگجو زاها حدید

سالن اپرای گوانگجو زاها حدید


خانه اپرای گوانگجو Guangzhou Opera House، با هفتاد هزار متر مربع زیر بنا، بزرگترین تئاتر و اپرا در جنوب چین است و در شهر جدید زوجیانگ در منطقه تیانهه و در پایین دست رودخانه مروارید (Pearl River) قرار گرفته است. تنها...


افتتاح فرودگاه ستاره دریایی در پکن

افتتاح فرودگاه ستاره دریایی در پکن


فرودگاه جدید پکن که به شکل ستاره دریایی و طی تنها چهار سال ساخته شده فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد. قرار است در کمتر از دو سال ظرفیت جا به جایی مسافران در این فرودگاه عظیم به سالی...


صدر استون
0

صدر استون

آیرن صنعت
0

آیرن صنعت

سنگ تریمو
2

سنگ تریمو

شرکت صنعت نوین امیرکبیر نماینده رسمی برندهای اروپایی هوشمند سازی
4

شرکت صنعت نوین امیرکبیر

شرکت ساختمانی تیبا
0

شرکت ساختمانی تیبا

گروه سترا
3

گروه سترا

محبوب کنید: 0   به اشتراک بگذارید: Share on Facebook   Share on Twitter   Share on Google+   Share on Telegram   Share on Whatsapp Share on Whatsapp

تگ ها:   زاها حدید   |  معماری مدرن   |  معماری

تاریخ ثبت ثبت: 1397/06/03
بازدید بازدید: 3860

مطالب مرتبط با ساختمانی

ساختمان ابری یا کلود سنتر در چین
0

ساختمان ابری یا کلود سنتر در چین

شهر رویایی نئوم در عربستان سعودی
0

شهر رویایی نئوم در عربستان سعودی

برج مارینا 101 دبی
0

برج مارینا 101 دبی

ساختمان دره در آمستردام
0

ساختمان دره در آمستردام

شیرآلات لوکس
0

شیرآلات لوکس

چناق‌ قلعه 1915 طولانی ترین پل معلق دنیا در ترکیه
0

چناق‌ قلعه 1915 طولانی ترین پل معلق دنیا در ترکیه

موزه آینده دبی
0

موزه آینده دبی

بلندترین آسمان خراش های چین
0

بلندترین آسمان خراش های چین

برج چاملیجا در استانبول
0

برج چاملیجا در استانبول

برج های جدید پاریس
0

برج های جدید پاریس

کاشی و سرامیک اسپانیایی
0

کاشی و سرامیک اسپانیایی

بلندترین برج های استانبول
0

بلندترین برج های استانبول

بلندترین آسمان خراش های آسیا
0

بلندترین آسمان خراش های آسیا

برج مسکونی مهستان
0

برج مسکونی مهستان

برج های دوقلوی تهران
0

برج های دوقلوی تهران

برج افرا در خیابان فرشته
0

برج افرا در خیابان فرشته

پنجره ترمال بریک آلومینیومی
0

پنجره ترمال بریک آلومینیومی

نمای مدرن ساختمان
0

نمای مدرن ساختمان

سنگ اسلب و کاربردهای آن
0

سنگ اسلب و کاربردهای آن

مشهورترین معماران جهان
0

مشهورترین معماران جهان

© Copyright 2015-2021 loginbrands.com - All Rights Reserved - Design & Develop by: LOGINBRANDS